پنج رازی که ممکن نیست از زبان برنج‌فروش‌ها بشنوید

الک کردن و قلوه گیری برنج

پنج رازی که ممکن نیست از زبان برنج‌فروش‌ها بشنوید

گوجه‌ سبز را نباید روز‌های اول که به بازار می‌آید خرید ، چون قیمت نوبرانه دارد . لباس را هم در غیر فصل خودش می‌توان ارزان‌تر خرید . در مورد برنج نیز چنین نکاتی وجود دارد . مهمترین نکته در مورد برنج این است که تا جای ممکن باید آن را بدون واسطه خرید . در هر مرحله هزینه‌هایی مانند حمل‌ و‌ نقل و بسته‌بندی روی قیمت برنج می‌آید ، دلال هم سود خود را می‌گیرد و به علاوه در هر دست از کیفیت برنج کاسته می‌شود و قاطی پیدا می‌کند .

راز اول ؛ اگر می‌خواهید کلی برنج بخرید تا مرداد صبر کنید

فصل برداشت برنج اواخر مردادماه است. هر چه از مرداد بگذریم، قیمت برنج با شیب افزایشی ملایم در بازار‌های فروش روبرو می‌شود. معمولا برنج در پایان فصل زراعی کمتر در بازار عرضه می‌شود و فروشندگانی که هنوز در انبارهایشان برنج تابستان دارند، آن را به قیمت بالا به مشتری می‌فروشند. در کنار کاهش عرضه، هزینه یک سال انبارداری و خواب سرمایه هم از دلایل دیگر افزایش قیمت این غله محبوب ایرانی است.

راز دوم ؛ برنج چه وقت از سال گران می‌شود ؟

یکی از مهمترین چالش‌های بازار فروش تمامی اجناس، دلالی است. بازار فروش و عرضه برنج از این قاعده مستثنی نیست. دلال‌های این بازار در فصل برداشت برنج که فصل فراوانی و ارزانی این محصول است، مقادیر زیادی برنج را انبار کرده و در روز‌های اوج نیاز بازار با قیمت‌های عجیب عرضه می‌کنند. ایام محرم، ماه رمضان و عید نوروز، شب جشن و سرور دلالان است.

راز سوم ؛ از کجا و کی برنج بخریم ؟

از واسطه‌ها و دلال‌ها خرید نکنیم. برای خرید برنج‌های ایرانی، مغازه‌ها یا حتی خرید مستقیم از خود کشاورز بهترین گزینه‌ها به شمار می‌آیند.
وقت آن است که یاد فیلم «بی‌پولی» و سکانسی که همه از حسن رشتی ۱۰۰ کیلو ۱۰۰ کیلو برنج می‌خریدند بیفتید . برنج را تا جایی که بودجه دارید عمده بخرید. هرچه از شهریور فاصله بگیریم برنج هم کهنه‌تر می‌شود و هم گران‌تر . اگر در روز‌های تولید برنج آن را نخرید باید چند ماه بعد همان برنج را گران‌تر خریداری کنید . یادمان باشد شرایط نگهداری برنج، خیلی سخت نیست . از مهم‌ترین ویژگی‌های برنج این است که ماندگاری آن در شرایط معمولی و بدون نیاز به هیچگونه امکاناتی برای نگهداری بالاست . خرید برنج به اندازه مصرف یک سال شما منطقی به نظر می‌رسد . نگهداری بیشتر از یکسال می‌تواند باعث ایجاد شپشک در برنج و تغییر کیفیت آن شود . بهترین زمان برای خرید برنج، زمان برداشت آن است .

راز چهارم ؛ کدام برنج با کیفیت‌تر است ؟

استان‌های مازندران ، گیلان و گلستان رتبه‌های اول تولید برنج را دارند . برنج طارم ، صدری و  برنج هاشمی سه نوع از باکیفیت‌ترین برنج‌های شمال کشور هستند . انواع دیگری نیز وجود دارند که معمولا اصلاح ژنتیکی شده‌اند و به همین دلیل محصول بیشتری دارند و قیمت‌شان کمتر است . تعدادی از برنج‌های پرمحصول با نام‌های فجر ، خزر و ندا به فروش می‌رسند . از طرف دیگر در استان‌های فارس ، خوزستان و ایلام در سطح نسبتا وسیعی برنج کشت می‌شود که به برنج جنوب معروف هستند . همچنین در اصفهان با نام لنجون ، در ایلام با نام عنبربو ، در دشت مغان و … برنج کشت می‌شود که بعضا عطر و طعم خیلی خوبی دارند ، اما به تولید انبوه نمی‌رسند .

دیدگاه‌ها 0

*
*

×

گروه پشتیبانی

×