طرز پخت برنج سفره هاشمی

برنج سفره

طرز پخت برنج سفره هاشمی

برنج سفره هاشمی را چطور بپزیم؟

برخی از محصولات سفره آن قدر اصیل و خاص هستند که به عنوان شناسنامه کشاورزان یک خطه به ‌شمار می‌روند. گویی آن محصول برآمده از بطن آن سرزمین و زاده خلاقیت آن قوم است. اصالت برنج سفره هاشمی‌ نیز همین‌گونه است. طرز پخت برنج سفره هاشمی ‌دشوار نیست بلکه مهارت می‌خواهد.آیا با انواع برنج سفره آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید برنج در چه مناطقی از ایران کشت می‌شود؟ طرز تهیه پلو با برنج سفره ‌هاشمی‌ چگونه است؟

برخی غذاها در ایران از قدمتی طولانی برخوردار هستند. برای مثال خواص برنج قهوه ای در سال‌های بسیار دور در استان‌های شمالی کشور شناخته‌ شده بود و در بین غلات به عنوان قوت غالب شالی‌کاران به‌ شمار می‌رفت. برنج هاشمی نیز یکی از انواع برنج قدیمی ایران است. روش پخت برنج به شیوه‌های گوناگونی انجام می‌شود که در این مقاله طرز پخت برنج ایرانی‌‌هاشمی را ‌که یکی از لذیذترین انواع برنج در ایران است، با هم مرور می‌کنیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

برنج سفره

طرز پخت برنج سفره هاشمی ‌به چه شیوه‌ای ممکن است؟

وقتی صحبت از آشپزی ایرانی می‌شود، بهترین و جذاب‌ترین قسمت ماجرا این است که می‌توانید انواع محصولات ناب و درجه یک ایرانی را تهیه کنید. حال باید یک روش پخت برنج را انتخاب و عاشقانه هنر آشپزی خود را شکوفا کنید.

برنج سفره ‌هاشمی ‌به‌عنوان یکی از بهترین برنج‌های ایرانی در زمره برنج‌های خوش‌پخت به‌شمار می‌رود. جالب است بدانید که فردی به نام یوسف‌ هاشمی ‌برای نخستین‌بار این گونه از برنج اعلا را کشف و در سال 1364 به تولید انبوه رساند و به لحاظ مرغوبیت طرفداران زیادی پیدا کرد. این برنج از نظر قیمت، یکی از انواع گران‌قیمت در بازار برنج محسوب می‌شود.

در طرز پخت برنج ایرانی‌هاشمی ‌عطروبوی شالیزارهای برنج را حس می‌کنید. در این سفر خیال‌انگیز پیشنهاد می‌کنیم یک موزیک بسیار زیبای شمالی انتخاب کنید و افق دید خود را به مناظر زیبا و جنگل‌های سرسبز بکشانید. در این زمان است که فراگیری و اجرای طرز تهیه پلو جذاب و دلنشین است. با هم به مرور شیوه‌های پخت می‌پردازیم.

برنج سفره

پلو بپزیم یا چلو؟

در اصول اولیه طرز تهیه پلو با چلو فرقی وجود ندارد. در‌واقع ایرانی‌ها پلو را به انواع غذاهای مخلوط مانند عدس‌پلو، لوبیاپلو، سبزی‌پلو و غذاهایی از این دست اطلاق می‌کنند. چلو برنجی ساده است که در کنار انواع خورشت به صورت سفید دم می‌شود. طرز پخت برنج ایرانی‌هاشمی ‌نیز مانند انواع برنج ایرانی و خارجی به دو شیوه امکان‌پذیر است:

  • طرز پخت برنج کته؛
  • طرز پخت برنج آبکش.

اگر تمایل دارید هر شیوه از پخت را به صورت مرحله‌به‌مرحله و با تمام نکات و ترفندهای ریز آشپزی مشاهده کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

طرز پخت برنج سفره به روش کته

در‌صورتی که تصمیم به پخت کته یا دمی‌ دارید، روش پخت برنج را به ترتیب زیر پیش ببرید.

  • به ازای هر نفر یک پیمانه برنج را در ظرفی ریخته و برنج را چند بار آبکشی نمایید تا گرد‌وخاک آن شسته‌ شود. برنج اصیل ایرانی را وقتی در کف دست می‌ریزید، کمی ‌خاک برنج در کف دست به‌جا می‌ماند. این خاک باعث کدر‌شدن برنج می‌شود.
  • جهت استفاده از خواص برنج کته و کیفیت بیشتر در پخت بهتر است که در طرز پخت برنج ایرانی‌‌هاشمی ‌حدود دو الی سه ساعت برنج را استراحت دهید که به اصطلاح خیس بخورد.
  • برنج را با میزان مناسبی از آب روی شعله قرار دهید. میزان آب به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج در دیگ است.
  • برنج باید بجوشد که آب اضافه آن کشیده ‌شود. یک الی دو بار در حین پخت برنج را هم بزنید. پس از خشک‌شدن آب برنج دیگر نیازی به هم‌زدن برنج نیست.
  • دمکنی را قرار دهید و اجازه دهید برنج به مدت حدود 20 الی 30 دقیقه دم بکشد.
  • پس از طی این زمان دو دقیقه شعله را زیاد کنید که عطروبوی برنج را احساس کنید. شعله را خاموش کنید. برنج کته با برنج‌ هاشمی ‌لذیذ نوش‌جان!

برنج سفره

طرز پخت برنج سفره به روش آبکش

در شیوه پخت برنج به روش آبکش مانند روش پخت کته یا دمی ‌باید برنج را به تعداد نفرات بشوئید و برنجی با آب زلال داشته باشید. در طرز پخت برنج ایرانی‌‌هاشمی ‌برنجی که حدود سه ساعت استراحت کرده ‌باشد بیشتر ری می‌کند و حجم برنج افزایش خواهد‌داشت. از این مرحله برنج آبکش را این‌گونه تهیه کنید:

  • برای هر پیمانه برنج سه پیمانه آب، مقداری نمک و یک قاشق آبلیمو یا سرکه بریزید. حدود ده دقیقه اجازه دهید بجوشد. زمانی که در سطح برنج کف مشاهده‌ کردید، آب و برنج را در آبکش خالی کنید.
  • در این مرحله باید ته‌دیگ دلخواه خود را در کف قابلمه مرتب کنید. دیگ را با مقداری روغن و ته‌دیگ دلخواه بپوشانید؛ از نان، سیب‌زمینی یا هر چیزی به سلیقه خود استفاده کنید.
  • برنج آبکش‌شده را روی ته‌دیگ خالی کنید و کمی‌‌‌ آب و روغن روی آن بریزید. برای دم‌کشیدن بهتر، برنج را در مرکز و وسط قابلمه جمع کنید.
  • حدود 30 الی40 دقیقه بعد از فرایند آبکشی دانه‌ای از برنج را خارج‌ کرده و تست کنید. جهت کیفیت پخت مناسب دو دقیقه شعله را زیاد ‌کرده و سپس خاموش کنید. زمان خاموش‌کردن برای تهیه ته‌دیگ خوش‌رنگ اهمیت زیادی دارد.

برنج سفره

سخن آخر

هر چند برنج‌ سفره هاشمی ‌یکی از انواع باکیفیت برنج ایرانی محسوب می‌شود اما برنجی با این نام به ثبت ملی نرسیده‌ است. این برنج اصیل ایرانی مقاومت بالایی در برابر کرم ساقه‌خوار دارد و جزء برنج‌های مرغوب دانه‌بلند به‌ شمار می‌رود.در صورتی که برنج مرغوب و باکیفیت‌ هاشمی‌ را در اختیار دارید، باید بدانید که برنج ایرانی برای پخت بهتر باید کهنه باشد. خود کشاورزان، برنجی که تازه تولید کرده‌اند را در جای مناسب نگهداری می‌کنند و اعتقاد دارند چند ماه پس از تولید بهترین زمان برای شروع مصرف برنج است. این برنج بهتر قد می‌کشد و به‌راحتی شفته نمی‌شود.

زمان لازم در طرز پخت برنج‌هاشمی‌ ایرانی در هر دو شیوه کته و آبکش حدود یک ساعت است. نسل جدید به دنبال شیوه‌های ساده‌تر برای روش پخت برنج هستند؛ طرز پخت برنج در پلوپز و مایکروویو نیز به راحتی کار پخت می‌افزاید. در شیوه آبکشی بهتر است پس از آبکش‌کردن آب برنج را دور نریزید. فواید آب برنج سفره ایرانی ‌هاشمی ‌برای تقویت استخون و سیستم ایمنی بدن به‌خصوص برای کودکان و افراد لاغر بسیار مفید است و انرژی بسیاری به بدن می‌رساند. از آب برنج حتی برای تهیه ماسک جهت تقویت پوست و مو استفاده کنید.

برای خرید مستقیم برنج سفره بدون واسطه کافیست از طریق اینستاگرام یا از طریق سایت اقدام به خرید نمایید.

دیدگاه‌ها 0

*
*

×

گروه پشتیبانی

×