1انتخاب بهترین برنج ایرانی

بهترین برنج ایرانی

انتخاب بهترین برنج ایرانی

انتخاب بهترین برنج ایرانی همیشه یکی از معضلات موجود در جامعه برای آشپزان و خانم‌های خانه دار بوده و هست. تقریبا هرکس روی برنج خاصی تعصب داره و اون رو با برنج دیگه ای عوض نمیکنه چون ذائقه اش رو متناسب با اون برنج میدونه.

برنج یکی از مواردی است که اکثرا در وعده‌های غذایی مردم ایران زمین وجود دارد و حتی در مجالس و مهمانی‌ها مهم اگر همراه غذا برنج سرو نشود یک نوع بی احترامی به مهمان لقب می‌گیرد. هرچند که تاریخ دقیقی از وجود برنج در سفره ایرانی‌ها وجود ندارد اما میتوان با توجه به شواهد و مستندات به قرن چهارم هجری اشاره کرد.

به همین علت است که برنج با توجه به قدمتش در سفره‌های غذای مردم از اولویت بالایی قرار دارد. چه کارهای باید انجام دهیم تا بهترین نوع برنج را انتخاب کنیم ؟ انواع مختلف برنج وجود دارد که با توجه به خصوصیات هر برنج، انتخاب را برای مصرف کننده سخت می‌کند. با کمک این مقاله به راحتی می‌توانید بهترین برنج ایرانی را با توجه به طعم و خصوصیات آن انتخاب کنید.

بهترین برنج ایرانی

بهترین برنج ایرانی

انتخاب بهترین برنج

یکی دیگر از چالش‌های انتخاب بهترین برنج برای تازه عروسان، خرید برنج خوب به همراه کیفیت و قیمت مناسب می‌باشد. به این علت که وارد مرحله جدیدی از زندگی شده‌اند و تجربه خرید مواد غذایی را همانند پدر و مادر خود ندارند. و معمولا این سوال از دوستان و آشنایان پرسیده می‌شود که، برنج خوب چی بخرم ؟ یا چگونه برنج خوب را تشخیص دهیم ؟ برای حل این مشکل در ادامه با ما همراه باشید.

امروزه تشخیص برنج خوب و مرغوب سخت است. زمانی که به فروشگاه های موجود در سطح شهرتان (حقیقی) یا فروشگاه های اینترنتی سری می‌زنید با گروهی از برندها و نشان‌های مختلف و متنوع تجاری روبرو می‌شوید. و این سوال برایتان پیش می‌آید که کدام برنج را انتخاب کنم ؟

بهترین برنج ایرانی

بهترین برنج ایرانی

کیفیت یا قیمت ؟

شاید این جمله به گوشتان آشنا باشد که برنج ایرانی یکی از بهترین برنج‌های دنیا است. بسیاری از مردم برنج خارجی را بر برنج ایرانی ترجیح می‌دهند، علت آن چیست ؟ مهم‌ترین علت بخاطر قیمت کمتر برنج خارجی نسبت به برنج ایرانی می‌باشد نه کیفیت بالای آن.

در بین برنج‌های ایرانی هم تنوع زیادی به مرور زمان ایجاد شده است. بهترین و خوشپخت ترین برنج مختص شمال کشور خطه گیلان و مازندران می‌باشد. که در این مقاله قصد داریم انواع برنج‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده و نقطه قوت‌شان را بیان کنیم تا شما بتوانید بهترین برنج ایرانی خوشپخت را از نظر خودتان شناسایی و استفاده کنید.


انواع برنج ایرانی

قبل از اقدام برای خرید برنج، ابتدا باید با خصوصیات برنج باکیفیت و خوب آشنا شوید. چون با وجود اینکه برنج غذای اصلی اکثر ایرانیان است، با این حال تشخیص و انتخاب بهترین برنج ایرانی و خوب همچنان دغدغه اکثر افراد است.

انتخاب برنج ایرانی باکیفیت و مرغوب مسلما به حفظ سلامتی شما کمک خواهد کرد. انواع برنج خارجی که در ایران با برند های مختلف به فروش میرسد، علی رغم قیمت پایینی که نسبت به برنج ایرانی دارند، دارای کیفیت مناسب نیستند و بارها در رسانه‌ها دیده اید که برنج خارجی را با بسته بندی های شکیل به جای برنج ایرانی به مردم قالب می‌کنند.

این سوال پیش می‌آید که آیا تشخیص برنج ایرانی مشکل است ؟ و یا اینکه برنج های ایرانی کدامند و نوع مرغوب آن چه نام دارد. در این مقاله به صورت اجمالی به معرفی انواع برنج ایرانی و تشخیص بهترین برنج ایرانی پرداخته ایم:

بهترین برنج ایرانی

بهترین برنج ایرانی

برنج هاشمی

برنج هاشمی یکی از مرغوب‌ترین انواع برنج ایرانی است. افزون بر کیفیت عطری و طعمی، دارای مزایا و ویژگی‌های منحصر بفردی در تولید است. برنج هاشمی گیلان از حدود سال ۱۳۷۷ کشت آن در ایران متداول و بیشترین کشت آن در استان گیلان می باشد. این برنج نیاز به سم پاشی کمتری دارد به این علت که ساقه‌های نازکی دارد و آفت‌های مختلف مانند کرم ساقه خوار امکان فعالیت و رشد در آن ندارند.

سر(ابتدا) برنج هاشمی حالت تو رفتگی دارد و برنج مقدار کمی حالت روغنی دارد که با دمیدن(ها کردن) در آن، عطر و بو خوبی به مشام می‌رسد. اگر قصد خرید برنج هاشمی درجه یک و خوب را دارید ابتدا مطمئن شوید که این برنج محصول استان گیلان باشد. چون با توجه به خاک حاصل خیز استان گیلان و زادگاه این برنج که این استان است بهترین نوع این برنج در استان گیلان کشت می‌شود. البته برنج هاشمی در شهرها و استان‌های دیگر هم کشت می‌شود ولی هرگز کیفیت اصلی خود را ندارد. متاسفانه هستند افراد سودجو که برنج خود را جای برنج هاشمی گیلان جا میزنند و با همان قیمت به فروش می‌رسانند.

از خصوصیات این برنج می‌توان به قیمت خوب آن نسبت به دیگر برنج‌های موجود اشاره کرد. اکثر مردم از این برنج برای مصارف خانگی استفاده می‌کنند چرا که عطر و طعمی بسیار مطبوع دارد و از همه مهم‌تر مقرون به صرفه است. این برنج از کیفیت پخت فوق العاده‌ای هم برخوردار می‌باشد طول این برنج قبل پخت حدود ۷ میلی متر و قطر آن ۲ میلی متر می‌باشد این در حالی است که پس از پخت حدود ۳ تا ۴ میلی متر افزایش می‌یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاهده و خرید به صفحه برنج هاشمی مراجعه کنید.

بهترین برنج ایرانی

بهترین برنج ایرانی

برنج علی کاظمی

برنج علی کاظمی یکی دیگر از برنج های مرغوب استان گیلان می‌باشد. طول دانه برنج علی کاظمی حدود ۷ میلی متر و قطر آن حدود ۳ میلی متر است. خصوصیت بارز برنج علی کاظمی این است زمانی که پخته می‌شود قطر آن افزایش می‌یابد یا اصطلاحا چاق می‌شود. همین خصوصیت باعث شده که این برنج طرفداران خاص خود را داشته باشد.

شاید پخت آن به نسبت برنج هاشمی نباشد ولی طعم و عطر آن فوق العاده است و این عیب کوچک را تا حدود زیادی بر طرف کرده است. کشت برنج علی کاظمی در سال ۹۸ به نسبت سال‌های قبل کمرنگ تر شده و همین علت موجب شد، قیمت این برنج در بعضی مواقع از برنج هاشمی سبقت بگیرد.

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای و پخت آن ممکن است در نگاه اول خیلی تعجب برانگیز به نظر برسد، چون ذائقه ما به برنج سفید بیشتر خو گرفته است. اما خواص فوق العاده برنج قهوه ای کاری کرده که در این چندوقت اخیر استفاده مردم از این برنج به شدت بالا رفته است.

برنج قهوه ای دانه‌ای بسیار مغذی می‌باشد. مصرف این برنج هضم غذا را آسوده تر، به سلامت قلب کمک می‌کند و در کاهش احتمال خطر ابتلا به دیابت و سرطان مفید و موثر است. برای آگاهی بیشتر از خواص این برنج به صفحه برنج قهوه ای مراجعه کنید. تفاوت برنج قهوه ای با برنج سفید در نحوه جداسازی پوسته رویی است. برنج سفید را به کارخانه‌های شالی کوبی می‌برند تا پوست روی آن جدا شود اما برنج قهوه ای را قبل از گرفتن پوست، حرارت می‌دهند تا ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در پوسته به مغز دانه نفوذ کند.

نفوذ این مواد معدنی و ویتامین‌ها به دانه برنج، موجب قهوه ای شدن رنگ آن می‌شود و به همین دلیل است که به آن برنج قهوه ای می‌گویند. صرفا برنج قهوه ای را برای خواص فراوانی که دارد مصرف می‌کنند نه به منظور پخت مناسبش.

بهترین برنج ایرانی

بهترین برنج ایرانی

برنج طارم

برنج طارم برنجی با ویژگی‌های عالی از لحاظ عطر و طعم است. این برنج را می‌توان از نوع برنج‌های کم محصول نام برد و بیشتر در منطقه طارم استان زنجان کشت می‌شود. اما برخی از کشاورزان استان‌های دیگر نیز با توجه به بازار نسبتا خوب این برنج، به تولید آن مشغول هستند.

برنج طارم اسامی و انواع مختلف و متفاوتی دارد که از جمله می‌توان برنج طارم صدری، طارم هاشمی، طارم عطری، طارم دم سیاه، طارم محلی، طارم کشت اول و طارم کشت دوم اشاره کرد. از بهترین و باکیفیت‌ترین انواع برنج طارم می‌توان به نوع طارم هاشمی و عطری اشاره نمود که از نظر عطر و کیفیت پخت بهتر از سایرین هستند.

برنج طارم درجه یک به عنوان برنجی خوش طعم، خوش عطر، دارای دانه‌های کشیده و با رنگ سفید متمایل به کرم قابل شناسایی است. از خصوصیات مهمی که برای این برنج می‌توان گفت عطر و طعم رضایت بخش و دانه‌های بلند آن است.

این برنج به نسبت سایر برنج‌های مرغوب ایرانی پس از پخت بیشترین افزایش قد(ری کردن) را دارا می‌باشد. و یکی از دلایل مهمی که طرفداران خاصی دارد همین ری کردن مناسب است. این برنج به نسبت دیگر برنج‌های با کیفیت و مرغوب قیمت بالاتری دارد.

بهترین برنج ایرانی کدومه؟

بهترین برنج ایرانی

برنج صدری

برنج صدری یکی دیگر از انواع برنج ایرانی است که در اقصی نقاط کشور کشت می‌شود و شهرهای شفت و فومن آمار بیشترین کشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند. دانه برنج صدری ، عرض کوتاه، طول بلند و قلمی دارد که برخی این عامل را دلیل بر نام گذاری این محصول می‌دانند.

نرمی، عطر بعد از پخت، ظاهری کشیده و مزه خوش طعم آن، این محصول را به یکی دیگر از برنج های مجلسی تبدیل کرده است. طول دانه قبل از پخت تقریبا به ۸ میلی‌متر وبعد از پخت به ۱۱ میلی‌متر می‌رسد. برنج صدری انواعی چون، برنج صدری دم سیاه ،برنج صدری دم قرمز و برنج صدری دم زرد دارد و برخی بر این باورند که گونه‌های برنج‌های صدری هاشمی ، برنج صدری علی کاظمی ، صدری دم سفید و… نیز از این محصول وجود دارد. که اگر تمام گونه های برنج صدری را درنظر بگیریم، به صورت میانگین طول آن قبل از پخت حدود ۸ میلی‌متر و بعد از پخت تقریبا به ۱۳ میلی‌متر می‌رسد.

بدیهی است تمام گونه‌هایی که صدری، قبل از نام خود دارند (مانند صدری هاشمی، صدری علی کاظمی و…) به دلیل قد کشیده آن است. پس اگر در جایی برنج صدری هاشمی را مشاهده کردید، تعجب نکنید، زیرا صدری هاشمی قد بلندتری نسبت به برنج هاشمی دارد. البته باید در انتخاب برنج خوب دقت کنید چون بعضی از افراد فقط اسم برنج صدری هاشمی برروی محصول خود می‌گذارند اما برنج صدری نیست.

اگر در مواردی به این موضوع برخوردید از فروشنده بخواهید نمونه ای از برنج هاشمی و نمونه ای از صدری هاشمی به شما نشان دهد و تفاوت های بین آن دو را برایتان بازگو کند. اگر از فروشنده شنیدید که طعم بهتری دارد یا پخت بهتری دارد این موضوع را قبول نکنید چون اولین شرط برای صدری بودن، قد کشیده آن است.

بهترین برنج ایرانی کدام است؟

بهترین برنج ایرانی

برنج دم سیاه

برنج دم سیاه هم یکی از قدیمی ترین برنج‌های گیلان می‌باشد که آوازه خوبی دارد. ۷٫۵ میلی متر و ۱۲٫۵ میلیمتر که به ترتیب قد برنچ قبل و بعد از پخت است. شاید تا الان به چیزهایی پی بردید! مثلا این برنج با قد بلندی که دارد از خانواده برنج صدری می‌باشد. در انواع برنج ایرانی درجه یک که شامل عطر و طعم خوب و قد مناسب هستند، برنج دم سیاه را هم به آن اضافه کنید.

یکی از مهدهای برنج دم سیاه درجه یک شهر آستانه اشرفیه (که ملقب به شهر خوشه های طلایی است) می‌باشد. اگر از قدیمی ها بپرسید که برنج های بورس آن دوران کدام بودند، قطعا نام برنج دم سیاه را از آنان خواهید شنید. از ایرادات این محصول چیست ؟ مسلما قیمت بالای آن موجب شده تا افراد کمتری از این محصول استقبال کنند اما همچنان جایگاه خود را در بین بهتری انواع برنج ایرانی را دارد.


بالاخره کدوم برنج ؟

انتخاب با خودتان است، برنج هایی که نامشان در این مقاله برده شده، همگی از انواع بهترین برنج ایرانی ، درجه یک و پر مخاطب هستند اما زمانی شما به کیفیت خوب این محصولات خواهید رسید که دقیقا برنج درجه یک را پیدا کنید.

اگر قیمت برنج برایتان مهم نیست و الویت اصلی شما کیفیت است، برنج دم سیاه پیشنهاد ماست. اگر به دنبال قیمت مناسب و کیفیت مناسب هستید برنج هاشمی را انتخاب و امتحان کنید و اگر پی قیمت ارزان هستید و کیفیت را دنبال نمی‌کنید، میتوانید از برنج هایی مانند، برنج فجر ، برنج شیرودی ، برنج ندا و… که در استان های مازندران و گلستان به وفور یافت می‌شوند استفاده نمایید که از اقلام برنج ایرانی به شمار می‌روند.

بهترین برنج ایرانی چیه؟

بهترین برنج ایرانی * بهترین برنج ایرانی * بهترین برنج ایرانی * بهترین برنج ایرانی * بهترین برنج ایرانی * بهترین برنج ایرانی

چگونه مثل حرفه ای ها برنج بخریم ؟

اکثر فروشندگان برنج در شمال کشور، از برنج های متنوع و مختلفی نام می‌برند و می‌گویند این برنج، برنج اعلاء واقعی است. یکی بازگو کننده آن است که برنج هاشمی و خانواده آن، همانند صدری هاشمی، بهترین نوع برنج است. دیگری برنج طارم خویش را تعریف می‌کند. فروشنده‌ای دیگر تعریف برنج دم سیاه و… خلاصه سعی بر آن دارند که برنج خود را به فروش برسانند. در میان این بازار شلوغ و پر هیاهو، مشکل است بتوان تشخیص داد که بهترین برنج ، چه برنجی است.

از یک نوع باشد

نکته بسیار مهم در هنگام خرید برنج مرغوب این است که محصول از یک نوع برند باشد و اصطلاحا قاطی نداشته باشد. اگر برنج قاطی داشته باشد به این منظور است که آن برنج خالص و مرغوب نیست. پخت آن هم مشکل می‌شود و تا روش پخت آن به دستتان بیاید برنج به ته کیسه رسیده است. برای تشخیص برنج خوب و خالص کافی است مقداری از آن را در کف دستتان بریزید و با دقت برنج ها رو ببینید که تقریبا به یک اندازه و یک رنگ باشند.

تا حدودی یک دست باشد

برنجی که به صورت طبیعی کشت شده و مراحل طبیعی را طی کند طبیعتا دانه‌های آن تا حدی با هم تفاوت دارند. اگر برنجی که مشاهده می‌کنید دانه‌های کاملاً همسان دارد، برنجی طبیعی نیست و از برنج‌های چینی است.

اگر جنس برنج انتخابی باریک و استخوانی است، دانه‌ها تقریبا باید باریک و استخوانی باشند. اگر خیلی تفاوت داشته باشد نشان می‌دهد که برنج قاطی است. اگر دانه سالم می‌خرید دقت کنید که برنج خردشده و شکسته وجود نداشته باشد.

بهترین برنج ایرانی کدام نوع است؟

بهترین برنج ایرانی * بهترین برنج ایرانی * بهترین برنج ایرانی * بهترین برنج ایرانی * بهترین برنج ایرانی * بهترین برنج ایرانی

یک رنگ باشد

اگر قصد خرید برنج کهنه دارید توجه کنید که همه دانه‌های برنج به یک اندازه نیمه بلوری باشند.

آفت نداشته باشد

در همه حالات توجه داشته باشید که برنج آفت نداشته و کپک نزده باشد.

حشره نداشته باشد

عموما برنج کهنه (سال قبل) اگر بسته بندی خوبی نداشته باشد پس از یک سال حشره می‌کند. که به آن حشره در گیلان خَرَک گفته می‌شود. برنج خرک کرده به این معنی است که برنج کهنه می‌باشد و بسته بندی خوبی نداشته یا در محیط نامناسب و گرم بوده است.

بند نداشته باشد

دانه‌های برنج خوب، یک‌پارچه و بدون بند و ترک است. اما برنج بی کیفیت بندهای عرضی دارد. یک نکته مهم را توجه کنید برنجی را که قصد خرید دارید بند یا خط نداشته باشد. به این صورت که اگر دانه برنج را بصورت عمودی مشاهده کنید، خطی بصورت عرضی (چپ به راست) روی بدنه آن نباشد.

چرا که همین موضوع باعث می‌شود برنج شما هنگام پخت از همان خط بشکند یا اصطلاحا بترکد. علت اصلی بند دار شدن برنج این است که برنج نباید پس از خروج از کارخانه‌ی شالیکوبی در معرض هوای سرد و یا باد قرار گیرد.

آزمایش عطر و بو

آزمایش عطر و بو را هم انجام دهید. مقداری از برنج را کف دستتان ریخته و نزدیک دهانتان کنید و از فاصله نزدیک به سمت برنج بخار دهانتان را رها کنید (ها کنید). پس از این کار باید عطر و بو برنج را احساس کنید. برنج مخلوط عطر کمتر و متفاوت‌تری دارد.

البته برخی از سودجویان با ریختن مقداری از گرد برنج در هر کیسه، باعث به اشتباه افتادن مشتریان می‌شوند. برای تشخیص این شگرد و حیله باید از تست طعم آن استفاده کرد. یعنی چند دانه از برنج را برداشته و برای خلاص شدن از شر گرد برنج، به سمت دانه‌ها فوت می‌کنیم. سپس داخل دهان می‌گذاریم. اگر طعم مطبوعی ندارد آن برنج، برنج خوبی نیست.

بهترین برنج ایرانی

بهترین برنج ایرانی * بهترین برنج ایرانی * بهترین برنج ایرانی * بهترین برنج ایرانی * بهترین برنج ایرانی * بهترین برنج ایرانی

خشک باشد

یک تست مهم برای تشخیص برنج خوب، خشک بودن آن است. برنج در اوایل برداشت رطوبت بالایی دارد (۲۵% تا ۳۵%). این مقدار از رطوبت هم کار نگهداری و هم کار پخت را مشکل می‌کند. به همین علت کارخانه ‌ها با استفاده از دستگاه ‌های خشک کن برنج ‌های تازه برداشت شده را خشک می ‌کنند. زمان و میزان حرارت این دستگاه‌های خشک کن نقش بسیار مهمی در کیفیت برنج دارد.

روش تشخیص: برنجی که به صورت درست خشک نشده باشد، اصطلاحا پوک است. برای تشخیص خشک بودن برنج، باید برنج را زیر دندان گذاشت و فشار داد. برنجی که به نحو درست خشک شده، نباید به راحتی بشکند و خرد شود.

روشی دیگر برای تشخیص و درک خشک بودن برنج، پختن آن است. برنجی که به خوبی خشک شده و رطوبت کمی دارد، در فرآیند پختن و دم کشیدن، خوب ری می‌کند(یا اصطلاحا قد می‌کشد). چرا که به علت خشک بودن، به آسانی از آب موجود در دیگ رطوبت جذب می‌کند و قد می‌کشد.

نیمه شفاف یا نیمه بلوری

پروتئین برنج که در فضاهای خالی مابین نشاسته‌ها قرار می‌گیرد تا حدودی رنگ برنج را کدر خواهد کرد. عمدتا برنج های خارجی کاملا شفاف هستند. از سوی دیگر برخی نمونه‌های برنج‌ های بی‌کیفیت رنگی تیره و کدر دارند. برنج خوب ایرانی رنگی نیمه بلوری یا به تعبیری نیمه شفاف دارد.

دیدگاه‌ها 0

*
*

×

گروه پشتیبانی

×